مهران مدیری با «گل یا پوچ» در نمایش خانگی حرم رضوی محلی برای جاودانه شدن آثار هنری | اختتامیه و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره هنری «گنجینه مهر» برگزار شد تهدید به بمب گذاری در جشنواره کن، ورودی کاخ را بست پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همیر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود
سرخط خبرها

رئیس موسسه فرهنگی اکو: پیام‌های فردوسی زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد

  • کد خبر: ۱۶۳۹۴۶
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
رئیس موسسه فرهنگی اکو: پیام‌های فردوسی زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد
مرادجان بوری بایف گفت: شاهنامه تنها شناسنامه ملی محدوده امروز ایران نیست، پیام‌هایی که فردوسی در زمان خود داد زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد. پیام‌های فردوسی ما را وادار می‌سازد به گذشته پر نور خود توجه خاصی داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، مرادجان بوری بایف، امروز، ۲۴ اردیبهشت ماه، در همایش بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: سخن تازه گفتن از شاهکار فردوسی سهل نیست. باید از روزنه‌ای که فردوسی نگاه می‌کرد، نگریست. فردوسی اثر خود را در زمانی نگاشت که در یکی از پرآشوب‌ترین و پرماجراترین زمان‌ها بود.

وی افزود: در همان گیرودارها این دانای صد آفرین از بیم آنکه تاریخ ایران به باد فنا رود یا فراموش شود شبانه‌روز روی این اثر کار کرد، این شاه اثر پدید آمد و جای شاهنامه در ادبیات ما و جهان خالی نماند. شاهنامه دریای پرگوهری است که سرایده آن مفاهیم ماندگاری را چون خرد، دانش، میهن‌دوستی، جوانمردی، آیین کشورداری و دستور زندگی را در قالب حماسه بیان می‌کند و این کار بزرگی است.

بوری بایف بیان کرد: حکیم فردوسی به مثابه معمار هنرمند کاخی بنا کرد که هم‌زبانان و افرادی که پس از او آمدند، نگاه ژرف بر آن انداختند، جز تقلید کار دیگری انجام ندادند و به تقلید آثاری خلق کردند که هیچ کدام به آن پایه نرسیده است. اگر این سعی و تلاش، میهن‌دوستی و اقدام حکیم نبود تعریف ایران زمین دچار اختلال می‌شد و بیم آن می‌رفت که به فراموشی سپرده شود اما این سخن‌سرای آگاه هوشمندانه به آن پی برد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: براساس نظر گوینده شاهنامه نجات جهان بر پایه خرد استوار است که خرد انسان را به سعادت و رستگاری خواهد رساند و جهل، بی‌خردی، نادانی‌، حرص و آز انسان را به گمراهی و نابودی خواهد کشاند. این دو همیشه در نبرد تنگاتنگ قرار دارند. بر پایه نظر فردوسی همیشه خرد و دانایی پیروز نیست، گاهی تاریکی بر روشنایی و نادانی بر دانایی چیره می‌شود و این ستیز است که زندگی را بقا و تداوم می‌بخشد.

وی ادامه داد: سرنوشت بشریت بر این اصل بنا نهاده شده و حکیم فرزانه این موضوع را صحنه‌آرایی و صحنه‌پردازی‌ها و با قلم توانای خود به تصویر می‌کشد. تاکید صاحب شاهنامه این است که تنها نور، دانش و خرد انسان را وارسته می‌کند، جهان را به سوی پیشرفت و آگاهی می‌برد و نیکی، گذشت، تفاهم و فضای صلح و آشتی را در عالم فراهم می‌کند.

بوری بایف اضافه کرد: شاهنامه شناسنامه مردم ماست. شاهنامه تنها شناسنامه ملی محدوده امروز ایران نیست، پیام‌هایی که فردوسی در زمان خود داد زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد. پیام‌های فردوسی ما را وادار می‌سازد به گذشته پر نور خود توجه خاصی داشته باشیم. حکیم فردوسی نه در ایران و منطقه، بلکه جهان خوب شناخته شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->